Pages

Sunday, May 1, 2011

LEBIH SEJUTA KERJA DI LUAR NEGARA


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita dari Bank Dunia iaitu lebih dari satu juta rakyat Malaysia bekerja di luar Negara. Sejumlah besar iaitu kira-kira 54% kini berada di Singapura.

Pada ketika Negara memerlukan lebih tenaga pekerja mahir, berkelulusan dan ‘berbakat’ untuk menjana ekonomi negara, kita menghadapi suasana apa yang dipanggil ‘brain drain’.

Mungkin di antara faktor utama mereka bekerja di luar Negara ialah pendapatan yang lebih tinggi, peluang pembangunan kerjaya yang lebih baik, atau ada faktor yang lebih berat seperti tidak tahan diskriminasi (seperti diskriminasi kaum) jika bekerja di negara sendiri.

Kilanan atau ‘grievance’ pekerja jika tidak diambil berat oleh majikan sering menjadi penyebab utama pemberhentian pekerjaan atau mencari kerja lain.

Kita kerap mendengar keluhan para pekerja yang menuntut agar dibayar gaji yang lebih baik/tinggi. Dalam usaha majikan berlumba-lumba untuk ‘membesarkan’ keuntungan adakah kebajikan pekerja diambiberat?

Kebajikan pekerja meliputi semua aspek, dari jumlah gaji yang mereka terima untuk menyara keluarga, masa berkualiti yang diperuntukkan bersama keluarga hinggalah program pembangunan dan polisi perkhidmatan yang boleh meransang para pekerja.

Perkara ini jika tidak dibendung akan menjadi masalah yang berat dalam usaha untuk membangunkan Negara. Kita tidak sama dengan Indonesia atau Phillipine yang punyai ramai penduduk. Yang sama ialah setiap manusia punyai ‘keperluan’. Adakah ‘keperluan’ ini mencukupi atau dipenuhi?

Pos Popular Minggu ini