Pages

Monday, May 2, 2011

OSAMA – 2011 BERAKHIR SATU BURUAN


Kejadian 11 September 2001 yang memusnahkan World Trade Centre New York telah menyebabkan umat Islam jadi cemuhan lantas dituding dengan keganasan. Sebagai kaum minoriti di Negara besar seperti Amerika, Australia dan sesetengah Negara Eropah masyarakat Islam jadi hamunan, imej Islam tercalar.

Untuk menjaga hati pemimpin Negara Islam dan untuk mengatasi pergolakan anti Islam di Negara mereka, pemimpin Barat meneliti semula cemuhan mereka. Mereka tidak lagi menyebut Islam secara umum, keganasan mula diselarikan dengan ‘kumpulan ekstrim Islam’.

Kumpulan Ekstrim Islam dilekatkan dengan label khas yang jelas iaitu ‘pengganas’. Mendahului senarai pengganas ini tidak lain Osama bin Laden. Beliau menjadi buruan utama Amerika dan ‘menghalalkan’ kehadirannya di bumi Afghanistan untuk menjejaki Osama. Kejadian 11 September perlu dibalas.

Setelah hampir sepuluh tahun jadi buruan, Osama Bin Laden akhirnya mati ditembak tentera Amerika di sebuah pekan bernama Abbotabad kira-kira 50 batu dari ibu Negara Pakistan. Rumah yang didiaminya itu hanya beberapa ratus meter dari Akademi Tentera Pakistan. Jenazahnya dikebumikan di lautan agar kuburnya tidak dijadikan makam pujaan.

Kini, semua pejabat kedutaan Amerika diarah berada dalam keadaan berjaga-jaga. Mungkin pengganas atau Al Qaeda bertindak segera. Dari kenyataan rasmi yang dikeluarkan, setakat ini hanya Hamas yang mengiktiraf Osama sebagai wira, manakala ramai rakyat Pakistan tidak mempercayai Osama sudah tiada.

Adakah selepas ini setiap pintu masuk lapangan terbang (terutama di Negara barat) menjadi lebih ‘ketat’ dengan pemeriksaan terhadap umat Islam berbanding sebelum ini?

Atau adakah selepas ini imej umat Islam sudah boleh disamak daripada terus di gelar pengganas.

Pos Popular Minggu ini