Pages

Wednesday, May 4, 2011

DEMAM DENGGI – MINUM JUS BUAH KIWI


Sepasang suami isteri yang dimasukkan ke hospital baru-baru ini kerana dijangkiti demam denggi ingin berkongsi pengalaman mereka setelah pulih dari penyakit tersebut.

Suami mendapat demam panas yang tinggi, menggigil, loya, ruam dan merasa sakit seluruh badan sementara isteri pula selain demam dan sakit seluruh badan sentiasa muntah, dan ruam yang agak lebih teruk lagi.

Kiraan platlet suami turun ke 18 dan terpaksa membuat pemindahan darah manakala isteri berada dalam keadaan lebih baik dan tidak perlu berbuat demikian.

Melalui nasihat sahabat andai mereka memakan sup ketam, dan juga minuman kesihatan yang baik untuk pesakit denggi, tetapi tidak berkesan kepada mereka.

Seorang jururawat telah mencadangkan agar mereka minum jus buah kiwi. Secara kebetulan malam itu hidangan makan disertakan dengan jus dan buah tersebut sekali.

Keesokannya kiraan platlet suami naik hingga 82, manakala kiraan isteri bertambah dari 150 ke 169. Mereka diizinkan pulang tetapi setelah dua hari di rumah isteri mengalami gangguan kesihatan lagi dan pergi semula ke hospital, kiraan platlet turun semula ke 141. Dengan desakan suami agar terus minum jus kiwi, platlet beliau naik ke 300 dua hari kemudian.

Pengalaman ini kemudiannya dikongsikan dengan makcik mereka yang mendapat demam denggi. Ditakdirkan, sehari selepas minum jus tersebut kiraan platlet meningkat dari 76 ke 170.

InsyaAllah, usaha kita ialah mencari ubat, yang menyembuhkan Allah subhanahuwataala jua.

(Dari email CTT: Untuk mengetahui hasiat buah kiwi, sila layari link berikut):

http://health-care.eu/health-benefits-of-raw-kiwi-fruit-juice

Pos Popular Minggu ini