Pages

Monday, May 23, 2011

KANAK-KANAK GENIUS - AHLI BEDAH BERUMUR 7 TAHUN


Lahir pada 23 April 1993, menurut ibunya Akrit Jaswal sudah mula bertutur pada umur 10 bulan dan membaca buku Shakespeare pada umur 5 tahun.

Pada usia yang kecil lagi beliau meminati sains dan anatomi sehinggakan doktor di daerahnya membenarkan Akrit memerhatikan pembedahan yang dibuat dihospital pada usia beliau baru 6 tahun.

Beliau dilaporkan mempunyai IQ pada kiraan 146 dan dianggap yang paling tinggi dalam golongan umurnya di seluruh India. Beliau mendapat gelaran sebagai ‘genius perubatan’ dalam masyarakatnya.

Kepintaran beliau tersebar luas, dan pada umur 7 tahun beliau diberitakan menjalankan satu pembedahan ke atas jari seorang kanak-kanak perempuan berumur 8 tahun.

Bapa kanak-kanak perempuan itu seorang gembala dan tidak mampu membayar kos pembedahan di hospital. Dengan bantuan Akrit jari yang yang melekat simpul akibat kejadian kebakaran dibedah dengan jayanya.

Pada usia 12 tahun beliau mendapat tajaan mengikuti ijazah sains di Kolej Chandigarh, pelajar termuda di Universiti India.

Walaupun kini terkenal beliau tidak gugup berhadapan dengan para menteri dan wartawan media. Apabila bertemu orang awam berlainan pula keadaannya. Mereka yang datang menemuinya seolah-olah datang mengadap seorang doktor atau tabib. Pelbagai masalah penyakit dan perubatan dihadapkan kepadanya untuk penyelesaian. Dia dianggap bagaikan ‘guru’ dan dalam masyarakat India setiap pemaslahan tidak lari dari dimensi kerohanian.

Beliau begitu fokus untuk menceburi bidang perubatan dan benar-benar mempercayai satu hari kelak akan menemui ubat untuk menyembuh penyakit kanser.

(Anda boleh rujuk link berikut) :
http://www.mymultiplesclerosis.co.uk/misc/akritjaswal.html

Pos Popular Minggu ini