Pages

Wednesday, May 11, 2011

SAKIT JANTUNG – CPR DIRI SENDIRI


Oleh kerana serangan sakit jantung boleh berlaku di mana-mana dan acap kali berlaku bila kita berseorangan, degupan yang tidak menentu disertai dengan rasa hendak pingsan, jika tidak segera bertindak, kita hanya tinggal kira-kira 10 saat sebelum hilang kesedaran.

Apabila bersendirian – apa yang patut kita lakukan?

Jangan gementar, segera BATUK berulang-berulang dan sekuat-kuat yang mungkin.

Tarik nafas sedalam mungkin dan ulangi batuk seperti tadi. Batuk anda mestilah dirasai sampai ke dalam dada yang boleh membuatkan rasa hendak keluar kahak.

Menarik nafas dan mengulangi batuk harus diselangi setiap 2 saat dibuat secara berterusan sehingga anda perolehi bantuan, atau degupan jantung sudah mula menjadi normal.

Ikhtiar menarik nafas membantu menambahkan oksigen, manakala batuk tadi ‘memerah’ jantung dan membantu perjalanan darah semula. ‘Tekanan’ melalui batuk dan pernafasan tadi dapat memulihkan degupan jantung menjadi lebih selesa sementara menanti rawatan doktor.

Sebarkan kepada semua yang kita kasihi, tetapi jangan lupa, dengan cara hidup kita hari ini serangan jantung tidak hanya kepada orang dewasa sahaja, orang muda juga tidak terkecuali.

Untuk rujukan lanjut, sila lawati link berikut:
http://mtherald.com/how-to-mitigate-and-survive-a-heart-attack/

Pos Popular Minggu ini