Pages

Monday, May 16, 2011

GEMUK? MAKAN BAWANG MERAH, TEH HIJAU, DAUN ZAITUN


Kajian seorang profesor biomedik mendapati bawang merah, teh hijau dan ekstrak daun zaitun boleh mengatasi masalah kegemukan dan lain-lain penyakit seperti sakit jantung dan kencing manis.

Prof Lindsay Brown dari Universiti Queensland Selatan telah membuat ujian keatas binatang (tikus) dengan memberI pelbagai jenis makanan yang mengandungi banyak lemak dan gula.

Beliau mendapati tikus-tikus yang diberi makan bawang merah, teh hijau, ekstrak daun zaitun (dan beberapa makanan lain dalam ujian) telah mengurangkan ‘sel-sel penggemukan’.

Hati dan jantung binatang-binatang ini juga di dapati berfungsi dengan lebih baik.

Bawang merah dan ekstrak daun zaitun mengandungi ‘flavonoid’ yang dipanggil ‘rutin’ yang juga boleh didapati dari buah epel dan teh. Bahan-bahan ini dikesan mengatasi perubahan yang boleh berlaku akibat meengambil makanan yang tinggi dengan lemak dan gula.

Kajian ini telah diwartakan dalam ‘Journal of Nutrition & the Current Pharmaceutical Biotechnology’, atau boleh ikuti berita berikut:

http://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/diet/Onions-green-tea-olive-leaf-tackle-obesity/articleshow/8363138.cms

Pos Popular Minggu ini