Pages

Thursday, June 16, 2011

CURI-CURI $-MALAYSIA


Di antara slogan-slogan yang pernah diteriakkan oleh pemimpin di negara kita ialah ‘Kepimpinan Melalui Teladan’. Slogan yang cepat dibangunkan di atas sepanduk-sepanduk di tepi jalan satu ketika dahulu cepat pula digantikan dengan slogan yang lebih hebat seperti “Bersih, Cekap dan Amanah”.

Zaman sudah berubah, slogan demi slogan terus berubah-ubah, yang tidak berubah ialah sikap pemimpin dalam menangani dan memelihara khazanah rakyat.

Menteri dilantik bagi memastikan Kementerian masing-masing berfungsi dengan baik dan efisyen untuk memakmur dan memelihara kebajikan rakyat dan Negara. Maka Menteri harus faham bahawa mereka adalah pemegang amanah untuk rakyat.

Mereka diberi peruntukkan untuk berbelanja dengan cekap (ini bukan slogan), berbelanja pada kadar yang boleh membawa pulangan yang menguntungkan, dan berbelanja pada jumlah yang boleh difahami rakyat dan bukan mencurigakan.

Apabila Kementerian Pelancongan membelanjakan sejumlah hampir RM 1.8juta untuk promosi Cuti-Cuti 1Malaysia, di dalam facebook, yang boleh dibuat secara percuma, perbelanjaan sedemikian sudah tentu dianggap kurang wajar. Setakat ini penjelasan Menteri sukar diterima dan beliau bertanggungjawab memberikan jawapan yang lebih baik berhubung perbelanjaan ini. Walaupun melantik konsultan, biarlah belanja dengan berpadan.

Reaksi rakyat terhadap laman facebook “Cuti-Cuti 1Malaysia” kini jelas ditentang melalui laman facebook “Curi-Curi Wang Malaysia”…. kami menuntut agar wang rakyat dikembalikan.

Laman tersebut boleh diakses menerusi
https://www.facebook.com/pages/Curi-curi-Wang-Malaysia

Pos Popular Minggu ini