Pages

Friday, July 22, 2011

PAKAIAN BERHAWA DINGIN


Cuaca panas dan kekurangan tenaga elektrik tidak menghalang pekerja Jepun meneruskan kerja harian seperti biasa.

Gempa bumi yang melanda Jepun bulan Mac lalu menyebabkan kekurangan tenaga elektrik dan memaksa rakyat negara itu bekerja dalam suasana yang tidak selesa.

Untuk mengatasi masalah kepanasan ini sebuah syarikat di Jepun, Kuchofuku Co Ltd telah membuat sejenis pakaian ‘berhawa dingin’ yang disertai kipas di pakaian tersebut.

Syarikat ini menerima permintaan yang begitu tinggi sehingga tidak dapat memenuhi kehendak pelanggan dalam masa yang terdekat.


Gambar di atas, Hiroshi Ichigaya (L) presiden Kuchofuku Co Ltd mempamirkan jaket yang mengandungi kipas. (Gambar oleh: Yoshikazu Tsuno, Getty Image)




Dua kipas kecil yang tersemat di jaket di atas boleh dikawal, ia membawa masuk angin ke dalam pakaian dengan kelajuan yang boleh diubah-ubah. Menggunakan bateri kecil, ia boleh digunakan berterusan selama 11 jam dan bateri tersebut boleh dicaj semula.
Pengguna jaket yang memakainya sama ada di dalam atau di luar bangunan mendapati udara dingin yang dikipas masuk berupaya mengeringkan peluh di badan. Angin dalam pakaian akan keluar melalui kolar dan lengan baju.

Harga sepasang jaket dijual dengan harga 140 dollar, lebih kurang RM 450.
Sumber: Discovery News

Pos Popular Minggu ini