Pages

Wednesday, July 27, 2011

SUPERBUS – 250 KM SEJAM


Jika kereta f1 boleh mencapai kelajuan lebih 300 kilometer sejam (ksj), kini muncul kenderaan terbaru iaitu ‘superbus’ yang boleh memecut pada kelajuan tertinggi 250ksj.

Di litar perlumbaan kereta-kereta f1 mampu mencapai kelajuan tertinggi kerana di atas litar tiada kenderaan lain selain dari kereta-kereta yang berlumba sahaja. Tetapi meletakkan superbus di atas jalan raya untuk memecut kepada kelajuan tersebut, mungkin satu lorong akan dibuat khas untuk superbus sahaja.

Begitu juga dengan ‘super train’. Bergerak di atas landasan keretapi khas, ia mampu mencapai kelajuan lebih dari 500ksj. Dan pada ketika ini negara Cina sedang berusaha keras untuk menghasilkan supertrain yang mampu mencapai kelajuan tertinggi 1000ksj.

Berbalik kepada cerita superbus tadi, kenderaan ini telah dipamirkan di Dubai tahun ini. Ia adalah hasil ciptaan bersama seorang angkasawan dan pakar rekabentuk kereta f1.



Dengan kepanjangan 15 meter dan lebar 2.5 meter, ia mempunyai 8 pintu yang menarik. Ia mampu memuatkan 23 penumpang termasuk seorang pemandu.



Buat permulaan pereka bas tersebut berharap kerajaan UAE akan mencuba bas ini di negara tersebut lanjutan dari ura-ura untuk memendekkan masa perjalanan dari Dubai ke Abu Dhabi, iaitu sejauh 120km. Pada masa ini perjalanan dari Dubai ke Abu Dhabi mengambil masa 90 hingga 120 minit dengan kenderaan biasa; dan adalah di harapkan ia dapat dipendekkan kepada 30 minit dengan menggunakan superbus tersebut.



Untuk melihat gambar-gambar selanjutnya sila klik http://www.funlobby.com/index.php/201107112272/super-bus-for-dubai-10-images.html

Pos Popular Minggu ini