Pages

Tuesday, July 5, 2011

BELALANG GORENG


Ikan dan belalang adalah dua jenis binatang yang tidak perlu disembelih untuk dimakan. Namun masyarakat kita agak asing dengan hidangan belalang. Mungkin belum ada resipi yang menarik untuk memancing selera masyarakat tempatan.

Kalau kita ke Thailand, Vietnam atau Kemboja, belalang goreng ada dijual di tepi-tepi jalan, jika kita pandai mencarinya.

Di benua Afrika terutama di Uganda, belalang sudah menjadi hidangan kegemaran ramai. Ia boleh digoreng begitu sahaja, atau lebih enak lagi digoreng dengan bawang dan lada.



Penangkap belalang meraih pendapatan yang agak lumaian pada setiap musim, iaitu apabila rumput lebat menghijau di musim hujan.

Dengan menggunakan tong besar, zing alumunium dan cahaya lampu, binatang ini mudah ditangkap pada waktu malam. Belalang-belalang akan terbang menuju kearah lampu, melanggar zing-zing yang didirikan dan terus bergolek masuk kedalam tong yang disediakan.

Di dalam negara yang menghadapi masalah kekurangan bekalan letrik, Uganda kini menghadapi cabaran menangani kecurian tenaga letrik. Penangkap belalang menarik wayar-wayar letrik secara haram untuk memasang lampu mengakibatkan gangguan bekalan letrik setiap minggu. Namun oleh kerana sedapnya rasa belalang ini, gangguan ini sudah dianggap lumrah.

Bagi penangkap atau penjual belalang perniagaan ini agak lumayan, dan di dalam sebuah Negara yang kekurangan bekalan makanan berprotin, pihak berkuasa memejamkan sebelah mata kerana belalang kini menjana ekonomi rakyat tempatan.

Sumber:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1033947.stm
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/africa/07/05/uganda.grasshopper/index.html?hpt=hp_c2

Pos Popular Minggu ini