Pages

Thursday, July 21, 2011

DISELUBUNGI LEBAH


Penternak lebah dari Cina Lu Kongjiang 20 tahun melambai kepada penonton sambil menyambut hinggapan lebah-lebah di tubuhnya. Dalam pertandingan ini Lu bertemu Wang Dalin, juga seorang penternak lebah berumur 42 tahun dari daerah Longhui provinsi Hunan.

Kedua-dua peserta ini hanya memakai seluar pendek, ‘goggle’ dan penyumbat hidung sebagai pelindung. Seekor ratu lebah dalam sangkar kecil digantung pada leher setiap peserta sebagai daya tarik kepada lebah-lebah lain. Dalam beberapa minit sahaja bau ratu lebah ini memikat setiap lebah-lebah yang ada di persekitaran.

Gambar 1 – Lu Kongjiang 20 tahun


Gambar 2 – Wang Dalin 42 tahun

Peserta-peserta ini dikehendaki berdiri di atas alat penimbang supaya berat tambahan dari hinggapan lebah-lebah itu mudah ditentukan.

Di akhir pertandingan Wang Dalin (gambar 2) memenangi pertandingan ini dengan berat lebah sebanyak 26kg, manakala Lu hanya dihinggapi lebah-lebah seberat 22.93kg sahaja.

Berat di atas adalah jauh lebih rendah dari rekod Guiness yang dipegang oleh seorang pelatih binatang dari Amerika iaitu Marc Biancaniello yang memikat lebah ditubuhnya seberat 39.5kg.

Sumber: Discover News

Pos Popular Minggu ini