Pages

Thursday, July 14, 2011

LESUNG PIPIT MINGGU INI – BUAYA DI KOLAM


Di beritakan ada seorang jutawan yang suka memelihara buaya. Semua buaya-buayanya di ternak di dalam sebuah kolam bersaiz sederhana di perkarangan halaman rumahnya.

Beliau juga mempunyai seorang anak gadis yang masih belum ada pasangan.

Pada satu hari beliau membuat keraian dan menjemput ratusan sahabat-handai dan saudara-mara datang ke rumahnya. Setelah semua jemputan berkumpul, beliau pun membuat pengumuman, iaitu barangsiapa yang berani berenang di dalam kolam yang ada buaya ini dan berjaya naik dengan selamat, akan dihadiahkan wang RM 1 juta atau boleh mengahwini anak gadisnya itu.



Baru sahaja beliau habis membuat pengumuman tiba-tiba terdengar bunyi ledakan air kolam akibat terjunan yang begitu deras. Kelihatan seorang anak muda sedang berenang dengan pantasnya dan para hadirin sekelian memberi tepukan gemuruh. Beliau berjaya berenang ke hujung kolam tanpa sebarang masalah.



Jutawan itu amat kagum dengan anak muda ini, lalu beliau berkata “saya amat berbangga dengan keberanian awak, saya tak sangka ada orang yang berani berenang di dalam kolam ini. Sebagai menunaikan janji saya, apakah pilihan kamu, wang RM 1 juta atau anak saya dijadikan isteri”?.

Sambil menarik nafas panjang dan mengurut-urut dadanya, anak muda itu berkata dengan nada yang agak kuat : ” Dengar sini….saya tak nak wang tuan atau mengahwini anak tuan, saya nak tahu SIAPA yang MENOLAK saya tadi !!!” (sambil menggenggam buku lima nya).

Pos Popular Minggu ini