Pages

Monday, June 6, 2011

2.5 JUTA PENGUNDI HANTU


Institut Perhubungan Kaum Afrika Selatan baru-baru ini membuat pendedahan yang agak mengejutkan ; seramai 2,5 juta ‘pengundi hantu’ tersenarai di dalam daftar pengundi Negara Zimbabwe.

Jumlah sebanyak itu sudah tentu memadai untuk mempengaruhi keputusan pilihanraya yang dijangka diadakan tahun ini atau tahun depan.

Seorang penganalisa untuk Institut tersebut, Richard Johnson mendapati daftar tersebut mengandungi seramai 41,000 nama pengundi hantu berumur lebih dari 100 tahun, empat kali lebih ramai dari jumlah di United Kingdom yang mempunyai jumlah penduduk yang lebih besar, dan jangka hayat yang lebih panjang.

Menurut beliau purata jangka hayat rakyat Zimbabwe ialah 49 tahun, dan beliau juga mendapati dari jumlah 41,000 ini, 16,800 pengundi mempunyai tarikh lahir yang sama iatu 1hb Januari 1901.

Presiden Robert Mugabe mahu pilihanraya diadakan tahun ini manakala Perdana Menterinya Morgan Tsvangirai merasakan ia patut diadakan pada tahun depan selepas perlembagaan baru diluluskan. Ini bagi memastikan pilihanraya dijalankan dengan bebas dan adil.

Mereka berdua adalah musuh lama dalam politik Zimbabwe, berkongsi kuasa ekoran dari pilihanraya tahun 2008 yang dicemari dengan ‘keganasan’ terhadap penyokong Morgan Tsvangirai.

Kini dengan jangkaan pilihanraya raya akan diadakan pada bila-bila masa, ketegangan sudah mula memuncak di kalangan penyokong kedua-dua pihak.

“Berdasarkan pengalaman lalu, pengundi hantu akan keluar awal untuk mengundi dan ini akan terus berlaku di pilihanraya Zimbabwe”, kata Richard Johnson.

(Sumber: BBC News)

Pos Popular Minggu ini