Pages

Sunday, June 5, 2011

BOB LOKMAN – ILTIZAM DAN WAJAH BARU


Sejak menyertai PAS bulan Februari lalu saya mula ikuti perkembangan Bob Lokman melalui media elektronik sedapat mungkin.

Peminat seni tanahair pasti mengenali Bob sebagai seorang pelakon dan penulis lirik yang terkenal. Ya, Bob inilah yang menulis lirik lagu terkenal Isabela yang dinyanyikan oleh Ami Search.

Bob ini jugalah selain berlakon, melawak dan di antara juri Raja Lawak yang diminati peminat tidak kira umur, melalui siaran popular di Astro.

Pada awal tahun ini beliau tidak lagi menjadi juri Raja Lawak dan tidak ramai mengetahui akan sebabnya. Kehilangan Bob di kaca tv mula dirasai dan ‘gimik’ Bob Lokman tak dapat diganti.

2011 memperlihatkan Bob Lokman dengan tekad dan wajah baru. Dia mula bergiat secara aktif dengan jemaah Pas dan mula diundang untuk berucap di dalam majlis-majlis Pas. Mengambil bahagian dalam program politik bukanlah satu yang baru baginya, malah dari pengakuannya sendiri, sebelum ini dia kerap mengisi program-program anjuran UMNO.

Sebagai orang baru dalam Pas beliau tidak menduga akan dipanggil berucap di dalam Muktamar Pas tahun ini.

Disebalik wajah seorang pelakon, pelawak dengan pelbagai gimik yang melucukan, tersembunyi wajah seorang bapa yang begitu serius mengambil berat perihal anaknya.

Apabila ditanya apa yang mendorong beliau menyertai Pas, beliau lantas menjawab … “anak-anaknya bermasalah dengan sistem kehidupan”. Beliau ingin mendidik anak-anaknya ke jalan Islam tetapi anaknya ada masalah dengan sistem persekolahan, pergaulan dan masyarakat. Di rumah walaupun anak-anak disuruh sembahyang, di luar di sebabkan pergaulan mereka membuat perkara yang lagha.

Beliau merasakan manusia sudah lupa akan Allah, selalu membangga diri menyebabkan mereka merasa mereka hebat. Pada waktu muda kita tidak menyedari tetapi apabila kita lihat anak-anak kita tidak menjadikan Allah itu 'nombor satu' ….. sepatutnya taqwa diutamakan….

Kenyataan penuh beliau dirakam di video berikut:
http://www.youtube.com/watch?v=FxRLz--bgsk

Bob Lokman kini menulis dalam blognya sendiri, anda boleh ikuti di link berikut:
http://boblokman.blogspot.com/

Pos Popular Minggu ini