Pages

Friday, June 24, 2011

CIKGU GILA-GILA, BUKAN GILA


Gila-gila bukan bererti gila. Cara Cikgu Shida membuat ‘miming’ ala tersendiri dalam youtube bukan kerja orang gila. Perlakuan gila-gilanya itu yang menghidupkan seni ‘miming’ ditonton lebih sejuta pengunjung pasti belum ada yang jadi gila.

Cikgu Shida sudah jadi artis popular di youtube. Lagu ‘Kalau Berpacaran’ nyayian Suhaimi Mior Hassan dan Ana Raffali dimuat-turun ke youtube bulan Oktober 2010 dan sehingga Jun 2011 ditontoni lebih 300 ribu pelayar internet. Manakala Cikgu Shida juga memuat-turun lagu yang sama sebulan kemudian, kini sudah ditontoni hampir 1.5juta pengunjung.

Cara kreatif Cikgu Shida diikuti ramai peminat, dan tidak kurang juga ada yang mencemuh kerana menganggap caranya keterlaluan. Dan ada yang mempersoalkan kewibawaan beliau sebagai seorang guru.

Cikgu Shida jangan khuatir. Masyarakat Melayu memang susah nak berubah. Kalau mereka tonton drama tv atau melihat lakonan yang kurang sopan, mereka terima itu sebagai satu lakonan sahaja. Tetapi apabila Cikgu melakonkan dengan cara yang ‘tergila-gila’ mereka pula menganggap cikgu tidak sopan.

Membuat sesuatu kelainan bererti cikgu telah memecah tradisi dari terus menjadi Pak Turut atau Pak Sanggup. Ramai Cikgu yang tidak pandai ambil hati anak murid dan ramai juga cikgu-cikgu yang lebih komited mengajar tuisyen di rumah dari mengajar dalam kelas sekolah.

Ramai orang Melayu lebih suka mengkritik, tetapi tidak suka dikritik, suka mengata pasal orang lain tapi tahu pula marah apabila dirinya dikata orang.

Oleh itu Cikgu Shida jangan khuatir, perbaikilah prestasi cikgu mencari pelbagai jalan bagaimana hendak memajukan anak bangsa. Cikgu perlu pandai memenangi hati anak-anak murid, dan cara Cikgu Shida adalah cara yang disenangi oleh mereka.

Kalau membuat kerja gila pasti orang akan kata kita gila. Apabila membuat cara gila-gila, apakah boleh dipanggil gila?

Sila tontoni Cikgu Shida:
http://www.youtube.com/watch?v=eOswFlzxIes

Pos Popular Minggu ini